fbpx

Idéer och initiativ på Tagores konferensresa till Amalfikusten i Italien

Varje år genomför Tagore minst en konferensresa med samtliga medarbetare. Resmålet bestäms gemensamt och i början av maj 2022 spenderades fyra fullspäckade dagar på Italiens vackra Amalfikust, där utbudet av aktiviteter är brett, vyerna hänförande och matkulturen en upplevelse utöver det vanliga. Konferensen på Amalfikusten skulle egentligen ha gått av stapeln 2020, men på grund av pandemin genomfördes den först 2022.

– För varje konferensresa vi gör stärks övertygelsen om hur viktigt det är att vi samlas ett par dagar utanför kontoret, får tid att utbyta erfarenheter och kunskap, umgås och berika varandra. Eftersom Tagores konsulter spenderar största delen av sin arbetstid hos kund så betyder gemenskapen kring vår egen lägereld extra mycket, säger Benny Lundberg, vd på Tagore.

På konferensprogrammet på Amalfikusten i Italien stod bland annat konkretisering av det tidigare planerade Employer Branding-arbetet. Här valdes vilka aktiviteter som ska genomföras under resten av 2022 ut.

– Redan i höstas fattades beslut om att målarbetet 2022 skulle fokusera 100 procent på Employer Branding och hur Tagore kan bli en ännu mer attraktiv arbetsgivare. Arbetet går nu in i nästa fas, där utvalda initiativ och aktiviteter ska genomföras och rullas ut. Från alla de förslag som arbetades fram i vår workshop i januari har nu konkreta projekt valts ut som vi kommer genomföra under året.

Tagore planerar alltid konferensresorna noga, så att det finns en bra balans mellan kreativ tid i konferenslokalen och gemensamma, teambyggande aktiviteter. Dessutom läggs egen tid alltid in i schemat, för att medarbetarna ska få tid för reflektion och en möjlighet att vara för sig själva en stund, en möjlighet som få utnyttjar.

– Det är väldigt glädjande att se att medarbetarna föredrar att hänga ihop, även på konferensresans ej schemalagda tid. Det är ett fint kvitto på att vi har ett fantastiskt team och på hur viktiga dessa dagar är för våra konsulter.

Tagore pratar ofta om sin lägereld, en symbol för gemenskapen som finns i teamet. Under konferensresan till Amalfikusten samlades man kring en högst påtaglig lägereld, nämligen den aktiva vulkanen Vesuvius krater.

– Vandringen 300 höjdmeter uppför Vesuvius sluttning och att titta ner i jordens innanmäte, där lavan bubblar, var inte bara en häftig upplevelse. Det var också ett fint uttryck för allt Tagore står för; vi klättrar tillsammans och njuter gemensamt av utsikten från toppen, men vi glömmer inte heller att titta inåt, säger Benny Lundberg.

Aktiviteterna som valdes ut på konferensen:

  • Dubblering av konferenser, från en till två per år
  • Regelbundna utbildnings- och inspirationsdagar
  • Schemalagd kreativ medarbetarutveckling

 

Läs mer om de utvalda initiativen här.