fbpx

”Det handlar om att lyssna in och tolka kundens behov” – Mattias Häggström, kravanalytiker på Tagore

Mattias Häggström har arbetat som kravanalytiker på Tagore sedan 2013. Han kom dit med övertygelsen att konsultrollen främst handlar om att lyssna och bygga förtroende, något som även genomsyrar Tagores konsultfilosofi.  

– Mitt jobb som kravanalytiker är att vara en tolk mellan kunden och programmeraren, så att slutresultatet motsvarar önskemålen. Det roligaste är att lyssna in behoven, hitta kärnan och i slutänden bidra till att kundens krav och behov omsätts till fungerande systemstöd, säger Mattias Häggström, kravanalytiker och partner på Tagore.

Tagores erbjudande handlar om att vara en kunskapslänk och tolk mellan kundens behov av system och leverantören som levererar eller bygger systemen.

– Många vet vilket systembehov verksamheten har men är inte alltid erfarna systembeställare. Det är här jag som kravanalytiker kommer in i bilden.

En kravanalytiker är bra på att lyssna och att förklara. Det handlar om att hitta kärnan i vad kunden uttrycker, att se bortom i förhand uppställda kravspecifikationer och fånga upp behov som kunden kanske inte ens ser eller kan uttrycka.

– Ibland behöver kravlistan förklaras i mindre beståndsdelar, kanske har kunden skapat sig en bild av vad de behöver men jag som kravanalytiker ser att en annan lösning skulle bli bättre. Då får man så ett frö i taget för att succesivt bygga upp förtroendet och komma vidare.

En annan viktig hörnsten i Tagores konsultfilosofi är förtroende. Det handlar både om förtroendet mellan Tagores ledning och konsulterna, förtroendet mellan kundföretaget och Tagore och mellan uppdragsgivaren och konsulten.

– Förtroende måste förtjänas. Min erfarenhet är att jag uppnår uppdragsgivarens förtroende genom att ödmjukt och prestigelöst lyssna in krav och behov, och sedan omsätta denna input till en kravlista för den systemlösning kunden behöver.

Kommunikationen handlar till stor del om att återberätta kundens önskemål.

– Återkopplingen är en oerhört viktig del, där läggs grunden för både förtroendet och systemstödet. Att kunna beskriva de behov kunden uttryckt på ett strukturerat, pedagogiskt och metodiskt sätt förankrar att uppdraget är rätt uppfattat och utgör språngbrädan för att komma vidare.

Tillit i stället för motvind

Att arbeta som konsult hos Tagore handlar också om förtroende och tydlig kommunikation.

– Tagore utgår från oss konsulter, alla vet att vi är hörnstenar i företaget och erbjudandet. Det skapar trygghet, arbetsro och kreativitet att känna ledningens tillit för ens kompetens, det gör att man växer. På Tagore finns inga krångliga interna redovisningssystem, det är enkelt och raka rör så att man kan fokusera på sitt konsultuppdrag. Eftersom vi inte är så många blir ingen anonym, alla får komma till tals och det är rak och ärlig kommunikation som genomsyrar företagskulturen.

Smala uppdrag det ultimata testet för kravanalytiker

Ett uppdrag som Mattias gärna lyfter fram är när en ledande dagligvarukedja nyligen skulle centralisera backoffice-systemet.

– Det var ett relativt kort uppdrag med mycket tajt tidsram, bara ett år. Det handlade om att migrera data ur ett backofficesystem från 90-talet som fanns på över 1200 datorer hos lokala handlare i hela Sverige och centralisera dessa data i ett system. Som kravanalytiker ansvarade jag för själva migreringen. Detta projekt var ett bra exempel på att man behöver lyssna in, förvalta och förklara för att genomföra och slutföra på ett lyckat sätt.

När Mattias inte jobbar gillar han att ägna sig åt analog fotografering och vara ute i naturen. Många av de fina bilderna från Tagores olika konferensresor är tagna genom något av Mattias objektiv.