fbpx

Jakob Bäckström, konsult på Tagore: ”Som kravanalytiker är jag språkröret mellan verksamhet och it-utveckling”

En kravanalytiker har flera avgörande roller i it-initiativ. En uppgift är att lyssna och samla in all relevant information om verksamhetens krav på olika it-stöd, en annan är att förmedla dessa på ett begripligt sätt. Dessutom behöver en bra ”kravare” ha guldmedalj i att ställa öppna frågor samt förmågan att kommunicera krispigt och korrekt.

– För att kunna skapa verkligt värde för kunden måste jag kunna identifiera utrymmet mellan upplevt och verkligt behov. Det handlar om att bygga raka broar av kommunikation. Jag är inte expert på beställarens verksamhet, det är de själva. Min roll är att lyssna, analysera, dissekera och formulera, säger Jakob Bäckström, kravanalytiker på Tagore.

Jakob Bäckström har arbetat på Tagore i snart tio år. Han stortrivs, inte bara med Tagore som arbetsgivare utan även med sitt uppdrag på en ledande svensk affärsbank, där han har jobbat som konsult i ett flertal projekt sedan 2017.

– Jag känner verkligen att man uppskattar det jag bidrar med på banken och man har velat ha min hjälp i flera olika initiativ. Även om jag är konsult känner jag mig som en i gänget och en naturlig del av organisationen, trivseln är en viktig anledning att jag stannat så länge hos samma uppdragsgivare. Och så klart att jag fått flera utmanade uppdrag. Anledningen till att uppdraget förlängts flera gånger är att kunden har förtroende för att jag hittar förbättringspotential och inte är rädd för att ifrågasätta när det behövs.

Just att ifrågasätta, att inte utgå från att upplevda behov är sanna, kan vara skillnaden mellan lyckade och mindre lyckade it-initiativ.

– Det kräver mod, integritet och givetvis även stor kunskap och kompetens att våga rekommendera beställaren alternativ som de kanske inte själva tänkt på, det kan spara enorma summor pengar för dem – och det är ju precis därför vi behövs.

En beställare har sagt till Jakob att ”du är killen man vill ha med sig på havet när det blåser”.

– Självklart blev jag glad och stolt. Det är ju precis så det ska kännas när man anlitar en konsult, man ska få stöd, guidning och kunskap. Vi finns för att skapa optimala förutsättningar i kundens it-initiativ.

Kunskapsdrivna konsulter skapar mervärde för slutkunden

Innan han började på Tagore jobbade Jakob i både riktigt stora och i mindre it-bolag, men nu har han landat mitt emellan, på ett bra sätt.

– Tagore är tillräckligt stora för att vara en riktigt bra, trygg och schysst arbetsgivare. Samtidigt är vi tillräckligt små för att ingen ska försvinna i mängden. Vi tar hand om varandra, delar kunskap och har dessutom väldigt trevligt när vi ses. Att vi hela tiden lär av varandra är viktigt. Även aspekten att man som konsult lär sig nya saker ute på sitt uppdrag varje dag väger tungt, en bra konsult behöver vara kunskapsdriven och nyfiken. Det är först när man är nyfiken som de bästa lösningarna för kunden utkristalliseras.

Tagores konsulter är spridda på uppdrag hos flera olika stora bolag, myndigheter och organisationer.

–  Det händer att jag får frågan om någon av mina Tagore-kollegor är tillgängliga för uppdrag. Det är det bästa betyget jag kan få. Nu i februari börjar till exempel en av mina kollegor från Tagore på ett uppdrag hos den kund där jag är nu.

”Att skapa förståelse bygger förtroende”

I början av ett projekt ligger fokus på att konsulten skaffar förståelse för viktiga begrepp och regelverk som styr verksamheten. Första tiden handlar ofta om att hitta konsultens specifika roll i projektet.

– Att hitta rätt i början är jätteviktigt, det är här förtroende och tillit mellan konsulten och verksamheten byggs upp. Att dyka in i verksamhetens verklighet genom att exempelvis intervjua medarbetare och systemstödsanvändare skapar en realistisk bild att ta avstamp ifrån. Nästa steg är att identifiera problem, hjälpa verksamheten att uttrycka sina verkliga behov samt att kommunicera dessa till problemägarna eller utvecklingsorganisationerna.

I vissa projekt och uppdrag finns flera intressenter inblandade.

– De krav och behov som i slutänden ska användas i varje projekt måste förankras hos alla intressenter. En av mina styrkor är att få människor att förstå. Det handlar om att vara både diplomatisk, pedagogisk och tydlig.

Tagores konsulter är efterfrågade och oerhört uppskattade hos kunderna.

– Alla som arbetar på Tagore är trevliga, väldigt trevliga. Förutom att vara skarpa, kompetenta och självgående så är det just trevligheten som avgör att kunden vill anlita just oss.

Det är inte alla slutkunder som känner till Tagore så väl, många upphandlingar av konsulter görs via konsultmäklare.

– Det är synd på ett vis. Men samtidigt är ju det viktiga att kunderna uppskattar vad vi gör och efterfrågan bara växer. Det är vi konsulter som är Tagores verkliga varumärke, säger Jakob Bäckström, konsult på Tagore.